Vi har ofte fået et spørgsmål fra vores kunder: Hvorfor skal jeg skifte filtre? En af vores kunder var overrasket over at vide, at han med jævne mellemrum skulle skifte filter i sin Domekt R 400 V: »Selvfølgelig forstår jeg, at jeg skal skifte filter i min støvsuger, men det her er noget andet!«.
For det første siger alle producenter af luftbehandlingsenheder, uanset om det er SALDA, Wolf eller Swegon, klart og tydeligt, at hvis du ikke skifter filtre til tiden, bortfalder din garanti. Og bliv ikke overrasket over, at servicefirmaets første spørgsmål i tilfælde af fejl på AHU'en vil være »hvornår skiftede du filtrene?«. Og selv hvis de beskidte filtre ikke er årsag til en funktionsfejl, vil alle ventilationsfirmaer benytte lejligheden til at tilbagekalde deres garantiforpligtelser. Det samme skete med min tidligere kollegas Volvo: Han »glemte« at udføre den første obligatoriske vedligeholdelse, og hans garanti blev ophævet. Lad os håbe, at den ikke går i stykker om 5 år.
Men en af hovedårsagerne til at skifte filter er ikke relateret til garantiproblemer. En af hovedårsagerne er et højere elforbrug (især vigtigt, hvis de høje betalinger til forsyningsselskaber reducerer dine midler betydeligt). Hvis din varmegenvindingsenhed er udstyret med et mere avanceret styresystem, som f.eks. Smarty 3XP fra SALDA, kan du indstille den til at opretholde en konstant luftmængde (jeg kan se Komfovent-repræsentanter råbe, at du også kan tilslutte sensorer til konstant volumen til Domekt. Men vis os kun diplom i elektroteknik ved første ????). I så fald vil et behageligt indeklima blive opretholdt, selv om filteret bliver mere forurenet. Ikke desto mindre vil elforbruget stige gradvist? Men hvor meget?